ARCHERY TAG
Släpp lös din inre Robin Hood och Katnis Everdeen – För nu är det dags för Archery Tag!
spännandeunderhållandefartfylltfantastisk gruppaktivitetalla kan spelagammal som ungsvensexanmöhippanAfterWorkmobilt spelvi kommer till erbestäm en platsvi sköter restenboka nu
ARCHERY TAG
spännandeunderhållandefartfylltfantastisk gruppaktivitetalla kan spelagammal som ungsvensexanmöhippanAfterWorkmobilt spelvi kommer till erbestäm en platsvi sköter restenboka nu
ARCHERY TAG
VAD ÄR ARCHERY TAG?
Föreställ er spökboll, men byt ut bollarna mot en vadderad pil- och båge, du har nu grunden för Archery Tag!
Utformningen av spelet är relativt enkel och bygger, precis som i liknande aktiviteter som Lasertag och Paintball, på två eller fler lag, som genom att skjuta Archery Tag pilar mot varandra försöka träffa motståndarna.
Det handlar alltså om att vara det lag som först eliminerar alla sina motståndare. Det är en barnsligt rolig aktivitet där du får chansen att uppleva dina barndoms drömmar och inta huvudrollen som Robin Hood.
VEM KAN SPELA?
VART KAN VI SPELA?
Vi är helt mobila över hela Gotland, vilket innebär att vi kan komma till er. Platsen i fråga bör vara ett större grönområde, likt en äng, gräsmatta eller fotbollsplan. Kan även vara frågan om en lite större lokal, som exempelvis idrottshall.
Det du behöver göra är att bestämma, datum, tid och plats. Vi kommer till er i god tid för att bygga upp planen och förbereda allt i samförstånd med er.
Vi gör allt för att just du och dina vänner eller medarbetare ska få en minnesvärd upplevelse.
Archery Tag kan kan med fördel kombineras med Lasertag TakeAway paket till förmånligt pris.
ANTAL DELTAGARE?
Spelet baseras på att det finns två aktiva lag på spelplanen med minst tre-sju spelare vardera sida. Vår max kapacitet i nuläget är alltså 16 deltagare. Spelet går att anpassa efter hur många deltagare som vill vara med eller så skapas flera olika lag som skiftas om att tävla mot varandra. Oavsett hur många deltagare det finns ser vi till att skräddarsy ett upplägg som passar för just ditt event.
våra Priser
Vi är ute i god tid och bygger upp planen så att allt ska vara redo när ni avser att påbörja ert spel. Tiden som går till att bygga upp och plocka ihop banan går utöver inbokad speltid. Speltid på exempelvis 60 min ger således 60 min spel även om vi kan räkna med att lika lång tid går till uppbyggnad och hopplock av banan.
Vi har 3 olika tidspaket – 60min, 90min samt 120min.
Vi har en startavgift för hela gruppen som täcker utkörning (på Gotland), uppbyggnad samt hopplock av bana på 1495 SEK.
Alla priser är inklusive moms.
LILLA PAKETET
- 2 – 16 deltagare
- 60 min 175 SEK/person
- Startavgift tillkommer på 1495 SEK
- Minsta deb 2895 SEK
MELLAN PAKETET
- 2 – 16 deltagare
- 90 min 250 SEK/person
- Startavgift tillkommer på 1495 SEK
- Minsta deb 3495 SEK
STORA PAKETET
- 2 – 16 deltagare
- 120min 300 SEK/person
- Startavgift tillkommer på 1495 SEK
- Minsta deb 3895 SEK
FÖLJANDE INGÅR
- Utkörning över hela Gotland
- Archery Tag båge
- Armskydd
- Archery Tag Pilar
- Skyddsmask
- Upplåsbara värn (6 – 12 st. beroende på antal deltagare)
- Uppbyggnad och hopplock av bana
- Domare/instruktör
- Snabb genomgång av upplägg av spelet samt regler
- Musikanläggning
vår UTRUSTNING
All utrustning som används är välbeprövad, säker och särskilt framtaget för just Archery Tag. Varje deltagare får sin egen Archery Tag båge och skyddsmask.
Alla spel börjar med säkerhetsgenomgång, med snabb teknikträning så att alla vet hur de ska handskas med utrustningen.
ARCHERY TAG BÅGEN
Archery Tag bågen – din trotjänare och bästa vän. Denna, tillsammans med din skyddsmask utgör din grundutrustning.
Våra bågar skiljer sig lite från mängden. Dessa är specifikt framtagna för just Archery Tag där särskild hänsyn har tagits till att den som använder dem inte ska behöva ha någon tidigare pilbågsvana för att kunna använda dem.
Bågarna har en förhållandevis lätt dragvikt på endast 20lbs med draglängd på ca 26 tum. Detta säkerställer dels att inga pilar färdas i en alltför hög hastighet, samtidigt som det möjliggör spel även för yngre deltagare.
Det mest iögonfallande är onekligen det stora hålet i bågens mitt, vars uppgift är att du enkelt ska kunna hålla pilen på plats. Trä pilen genom hålet, haka in pilnocken i strängen, sedan är det bara att spänna bågen (fingrarna vilandes över strängskyddet, ej i kontakt med själva pilen), ta sikte och släppa. Då pilen ligger stabilt i hålet, löper du ingen risk att tappa den. Fungerar lika bra för både höger- och vänsterhänta.
ARMSKYDD
Armskyddet, en sk. klicker finns för att bågskytten ska kunna undvika kontakt mellan sträng och arm. Passar höger- så väl som vänsterhänta. Detta är inget obligatorisk skydd, men finns för den som önskar.
Med rätt teknik så bör du egentligen inte kunna få strängen att träffa underarmen men vi vet att det kan uppstå stressade situationer i en fartfylld aktivitet som Archery Tag och då är det inte helt omöjligt att ni släpper strängen med bågen vinklad en smula inåt armen, i vilket fall ni kan komma att få en snärt från strängen. Spelar ni i kortärmat så är det mindre skönt med den där snärten.
Vill du skydda din arm och underarm från strängen? Ta på dig en klicker så att du blir bättre skyddad.
PILARNA
Pilarna är inget ni har på er från start, utan finns i regel utplacerade på spelområdets mitt. När startsignal går gäller det att vara kvick och komma över en pil och sedan snabbt falla tillbaka till närmaste skydd på egen planhalva. Därefter kommer pilar att vina kors och tvärs över banan och således bli lättare att komma över.
När en deltagare träffas av en pil är de eliminerade. Det finns dock chans för dem att komma in i spel igen genom att framgångsrikt fånga en inkommande pil i luften. Detta kan variera beroende på speltyp, men är ett vanligt och uppskattat inslag.
SKUMGUMMISPETS
Pilarna som används i Archery Tag är specialgjorda med en vadderad skumgummispets. Som ni kan se i genomskärningsbilden ovan, så är det en plan yta i pilens spets som omgärdas av skumgummi. Om nu skumgummit mot förmodan skulle gå sönder så är det alltså ingen pilspets bakom som riskera att slå in i någon deltagare, utan enbart en plan plastfot. Dock så ska alla pilar utan skumgummi genast avlägsnas från spel.
Regler & Speltyper
ÖVERGRIPANDE REGLER
Archery Tag
Archery Tag är en sport som involverar pilar och bågar och är oftast förknippad med spökboll. Om du har spelat spökboll tidigare kommer du att känna dig som hemma med regeluppsättningen för Archery Tag.
Spelområdet
När vi bygger upp spelområdet så tar vi i regel en yta på 24x11m, uppdelat i tre sektioner; en neutral zon i mitten av området på 6x11m samt två action zoner på 9x11m. Antal hinder kan variera lite beroende på antal deltagare. Det rör sig om 3 – 5 hinder i varje action zon. Spelområde med 5 hinder kan eventuellt behöva utökas till 30×15 vilket utökar action zonerna till 12×15 och neutral zon till 6x15m.
Vad går det ut på?
Huvudsyftet i alla Archery Tag spelt är att träffa andra spelare med de speciella vadderade Archery Tag pilarna. Du kan ducka, smita, dyka och göra vad som helst för att undvika att bli träffad, du får till och med fånga den inkommande pilen. Om du är kung på att ta lyra så är det helt klart värt att satsa på att fånga pilarna. Om du lyckas fånga en pil i luften utan att den träffar dig först (räknas exempelvis inte om du kniper den med armen i samband med att du träffas av den) så är spelaren som avlossa pilen eliminerad och du får dessutom ta en eliminerad lagkamrat in i spel igen.
Vad händer vid träff ?
Om du träffas någonstans på kroppen, inklusive bågen, räknas det som en träff. Blir du träffad så är du ute. I de flesta spelformer så kliver du av och avvaktar vid sidan om ditt lags action zon. Det finns även varianter på spel där du ska sätta dig ner där du blir träffad.
Hur kommer jag in i spel igen?
Som vi nämnt ovan så kan spelare återgå till spel om en lagkamrat fångar en inkommande pil i luften. Denna regel förekommer i alla speltyper. I vissa spel förekommer även specifika måltavlor, vilka vid träff kan återuppliva dina lagkamrater. Det finns även spel med Medic, där en deltagare i varje lag kan återuppliva sina lagkamrater genom handpåläggning och inräkning.
Hur startar spelet?
Lagen befinner sig i bortre änden av sina respektive action zoner. I spelplanens mitt har vi den neutrala zonen där alla pilarna ligger utplacerade. Vid spelstart springer spelarna från bägge lag in i denna zon för att illa kvickt plocka på sig 1 pil var. Så snart spelaren lämnat den säkrade buffertzonen är det fritt fram att börja skjuta på sina motståndare. Eventuell träff inom den neutrala zonen räknas ej, likaså får pilar ej avlossas inom denna zon.
OBS! Du måste bära din mask hela tiden.
ALL AKTIVITET SKER PÅ EGEN RISK!
Det finns en rad olika spellägen, vilka vi ska gå igenom. De vanligaste inkluderar Team vs Team, Medic, och Capture the Flag.
SPELTYPER
Team vs Team
Dela in alla i två lag, försök att göra lagen så rättvisa som möjligt. Vanliga träffregler råder, blir du träffad är du eliminerad. Du kan komma in i spel igen om lagkamrat fångar pil i luften, alternativt träffar måltavla i motståndarlaget action zon. Det lag som eliminerar det andra först vinner.
Medic
Medic liknar Team vs Team, med skillnaden att du nu har en medic med i laget. Din medic märks ut med armbindel som identifierar honom/henne. Istället för att lämna din action zon vid träff, så går den träffade spelaren ner på knä och väntar på att deras medic ska ta dem in i spel igen. Medic gör detta genom handpåläggning med 10 sekunders inräkning. Målsättning i detta spel är att ta ut motståndarens medic och därmed deras möjlighet till att återuppliva sina lagkamrater. Om Medic blir markerad så går det, precis som i vanliga Team vs Team, fortfarande att försöka fånga inkommande pilar i luften för att återuppliva spelare. Dock kan en eliminerad medic enbart komma tillbaka som vanlig spelare.
CTF – Capture the Flag
I detta spel får varje lag en flagga att gömma någonstans på deras action zon. När spelet startar liknar reglerna Team vs Team förutom att du nu kan skicka en löpare över fältet för att leta efter flaggan och hämta den. Löparen ska lämna sin båge i egen action zon innan de springer över in i motståndanas action zon. Löparen kan givetvis komma att träffas och elimineras i processen. Det vinnande laget är det som först lyckas hämta motståndarens flagga in till den egna action zonen.